Připravované zákony, jako je třeba australský zákaz sociálních sítí pro osoby mladší 16 let, britský zákaz používání mobilů ve školách či antimonopolní řízení, by podle ní mohly zcela změnit strukturu a modely příjmů v tomto odvětví.
Mohly by se sociální sítě v odůvodněných případech blokovat?
Uživatelé jsou totiž stále obezřetnější, co se týče využívání soukromých dat a způsobů moderování obsahu sociální sítě, dá se očekávat, že v tomto roce budou daleko významnější pozornost lidí přitahovat menší decentralizované platformy (dApps).
Předcházely tomu události, které sedají označit jako přelomové – ať už jde o vítězství amerického ministerstva spravedlnosti nad společností Google v antimonopolním procesu okolo digitální reklamy, zvažovaný zákaz TikToku v USA či zatčení generálního ředitele Telegramu Pavla Durova ve Francii – to vše signalizuje konec jedné éry sociálních médií.
Zdánlivou shovívavost, kterou jim dosud regulační orgány poskytovaly, dnes nahradila naopak bezprecedentně přísná rozhodnutí, vysvětluje GlobalData.
Vzhledem k obrovskému dosahu a vlivu budou provozovatelé globálních sociálních sítí stále více pod drobnohledem.
V důsledku regulačních zásahů u velkých sociálních médií a touhy uživatelů po anonymnějšímu zapojení se na trhu uchytilo hned několik menších sociálních sítí, jako jsou BlueSky, Damus či Mastodon.
Pište pro Computertrends

Máte dobré nápady, máte co říct? Chcete se podělit o své znalosti se čtenáři Computertrends?
Je tu ideální příležitost. V redakci neustále hledáme externí autory, kteří rozšíří náš záběr. Nabízíme možnost publikací zajímavých článků nejen na webu, ale také v našem tištěném magazínu.
Pokud máte zájem, ozvěte se šéfredaktorovi na e-mail: radan.dolejs@iinfo.cz
To ukazuje, že vytváření tzv. superaplikací, kde by uživatelé měli „všechno“ pod jedním rozhraním – jako to třeba nabízí čínský Tencent, nebude na Západě pravděpodobně příliš úspěšné.
V USA se o takovou proměnu pokouší například Musk se sítí X, který tak chce pomocí superaplikace diverzifikovat zdroje příjmů.
Odvětví, kterému dosud dominovali giganti jako Meta nebo Alphabet, se tak může brzy začít začít členit a bude zajímavé sledovat, jak na to tyto zavedené firmy zareagují, dodává GlobalData.
Podle ní už první reakce jsou vidět – některé, jako X, zavádějí možnosti placeného předplatného, TikTok zase investoval do elektronického obchodu a her na své platformě, Meta vsadila na metaverzum. Zda to bude stačit, se brzy uvidí.
Computertrends si můžete objednat i jako klasický časopis. Je jediným odborným magazínem na českém a slovenském trhu zaměreným na profesionály v oblasti informačních a komunikačních technologií (ICT). Díky silnému zázemí přináší aktuální zpravodajství, analýzy, komentáře a přehledy nejnovejších technologií dříve a na vyšší odborné úrovni, než ostatní periodika na tuzemském trhu.
Obsah Computertrends je určen odborníkům a manažerům z firem a institucí, kteří se podílejí na rozhodovacím procesu při nákupu ICT technologií. Jednotlivá čísla si můžete objednat i v digitální podobě.