Boj proti dezinformacím bude extrémně drahý, varují experti

Sdílet

Autor: Adobe Stock
V roce 2028 budou výdaje podniků na boj proti dezinformacím (nepravdy šířené záměrně) či chybným informacím (nepravdy šířené neúmyslně) činit plných 30 miliard dolarů, což bude představovat desetinu jejich rozpočtu na marketing a kybernetickou bezpečnost určených na boj proti různým hrozbám.

To je obrovská částka, tvrdí autoři studie, analytici Dave Aron, Andrew Frank a Richard Hunter ze společnosti Gartner. Bohužel ale půjde o nezbytné výdaje, protože nepravdivé informace představují pro organizaci nejen významná finanční rizika, ale ohrožují i její reputaci.

Důvěřujete firmám, které s vámi komunikují pomocí AI?

  • Ano, bude to brzy běžný styl
    0 %
  • Ano, protože to nepoznám
    0 %
  • Ne, tak se obchody nedělají
    0 %

Radí proto, aby se touto problematikou zabývali všichni vedoucí pracovníci a aby ji ustavili jako prioritní na úrovni celého podniku.

Téměř tři čtvrtiny firem dnes považuje dezinformace, nepravdivé či zavádějící informace za důležité nebo velmi důležité, avšak jen 30 % za jeden z pěti nejdůležitějších problémů, který by měly řešit, ukázal nedávný průzkum.

Nedostatek spolehlivých informací je ale nutné vnímat jako komplexní problém, který ohrožuje schopnost kohokoliv porozumět všem ostatním problémům a řešit je, tvrdí Frank.

Jak se může firma „bez pravdy“ rozhodovat, jak udržovat vztahy se svými zákazníky, zaměstnanci, investory a dalšími zainteresovanými stranami, když lidé mají pocit, že nemohou věřit tomu, co čtou, vidí nebo slyší?“, ptá se.

Důvěra je zásadní

Umělá inteligence přináší nové výzvy, co se týče transparentnosti a důvěry v obsah, snížit rizika plynoucích z dezinformací a škodlivých asociací ale může proaktivní, integrovaný přístup označovaný jako TrustOps.

Video ke kávě

Máte čas na rychlé a informativní video?

„Základní myšlenkou je nepovažovat důvěru za náhodný výsledek marketingu nebo dodržování předpisů, ale za záměrný operační cíl – chránit integritu obsahu a posilovat důvěru spotřebitelů,“ vysvětluje Hunter.

Analytici organizacím doporučují vytvořit radu pro důvěru (Trust Councils), kterou budou tvořit zástupci z různých organizačních úrovní z oblasti komunikace, IT, financí, práva, lidských zdrojů a marketingu. 

Široká účast je nezbytná, protože každá pozice má jedinečný pohled a odpovědnost související s tématem důvěryhodného obsahu.

Kromě toho mohou sítě důvěry (TrustNets) tvořené společnostmi, technologiemi a nástroji zprovoznit skrz internet „důvěryhodné tunely“, které se mezi účastníky zajistí prostřednictvím ověřování, transparentnosti a zabezpečení.

Securitytrends - promo

Securitytrends si můžete koupit i jako klasický časopis, buď v klasické tištěné formě nebo v elektronické verzi. Věnujeme se bezpečnosti počítačových systémů, ochraně dat, informací a soukromí.  Jsme jediný titul na českém a slovenském trhu, který oslovuje širokou čtenářskou obec – od ředitelů firem, přes odborníky na bezpečnost po koncové uživatele. Naším cílem je poskytnout ucelený přehled o bezpečnostních hrozbách a zejména o tom, proč a jak se jim bránit, případně proč respektovat a dodržovat nařízení IT manažerů ve firmách.

Jsme jediný titul na českém a slovenském trhu, který oslovuje širokou čtenářskou obec – od ředitelů firem, přes odborníky na bezpečnost po koncové uživatele. Naším cílem je poskytnout ucelený přehled o bezpečnostních hrozbách a zejména o tom, proč a jak se jim bránit, případně proč respektovat a dodržovat nařízení IT manažerů ve firmách.