Mobilní operátor Vodafone se ve spolupráci s výzkumnou agenturou Ipsos zeptal českých dětí, jak využívají doma i ve škole umělou inteligenci. A výsledky ukazují, že děti používají AI častěji než si jejich rodiče myslí.
Nejvíce používají Duolingo, ChatGPT a Google Lens. Platí také úměra, že čím vzdělanější rodiče tím více jejich děti užívají nástroje umělé inteligence.
Máme nové jméno
Po více než třech dekádách existence otvírá magazín Computerworld novou kapitolu. Tradiční průvodce světem IT, který si za 36 let existence vybudoval pověst jednoho z nejdůvěryhodnějších tuzemských zdrojů pro IT profesionály, se od nynějška jmenuje Computertrends.
„Podle výzkumu 87 procent mladých mezi 12 a 17 lety pracuje s AI nástroji, ať už ve škole nebo doma. Nástroje umělé inteligence se stále více stávají součástí každodenního života a je nezbytné, aby mladí lidé tyto nástroje nejen používali, ale také jim dobře rozuměli. Školy hrají zásadní roli při rozvíjení digitální gramotnosti a přípravě studentů na budoucnost. Ve společnosti Vodafone věříme, že vybavení studentů správnými dovednostmi a znalostmi jim umožní využívat AI zodpovědně a efektivně, což jim otevře nové příležitosti pro inovace a růst,“ říká generální ředitelka Vodafonu v Česku Violeta Luca.
Pro 74 % studujících je podle čerstvého výzkumu důležité mít ve škole učitele, kteří AI rozumí a umí s ní při hodinách pracovat. Jenže 76 % mladých vnímá, že takových učitelů je na školách málo. Výrazně častěji si to myslí gymnazisté, děti vysokoškolsky vzdělaných rodičů a žáci, kterým už AI pomáhá při výuce.
Violeta Luca k tomu dodává, že vzdělání v oblasti AI bude důležité pro budoucí uplatnění mladých na trhu práce: „Naprostá většina našich zaměstnanců už AI při práci využívá. Třeba nástroj GitHub Copilot vývojářům u vytváření prototypů spoří až 80 procent času. Nebo máme změřeno, že zatímco dříve trvalo pracovníkovi péče o zákazníky 94 sekund a 8 kliknutí, než na intranetu vyhledal specifické potřebné informace, nyní může stejný úkol s pomocí AI zvládnout na 1 kliknutí a za pouhých 8 sekund. AI využíváme i pro našeho chatbota a voicebota jménem TOBi, který pomáhá zákazníkům najít odpověď na to, co je zrovna pálí.“
Chcete dostávat do mailu týdenní přehled článků z Computertrends? Objednejte si náš mailový servis a žádná důležitá informace vám neuteče. Objednat si lze také newsletter To hlavní, páteční souhrn nejdůležitějších článků ze všech našich serverů. Newslettery si můžete objednat na této stránce.
I ve školní výuce už je umělá inteligence celkem běžná
Téměř dvě třetiny dětí ve věku od 12 do 17 let pracují ve škole pod vedením vyučujících s nějakým nástrojem umělé inteligence, výrazně častěji jde o studenty gymnázií (83 %). Nejčastěji jde o nástroje Google Lens, Chat GPT a Duolingo.
Naopak 36 % mladých ve škole AI nepoužívá. Platí, že AI ve školách méně využívají děti z rodin s čistým měsíčním příjmem domácnosti do 30 000 korun. A například Chat GPT je více využívaný ve školách zejména v Praze, častěji s ním mají zkušenost děti vysokoškolsky vzdělaných rodičů a z rodin s měsíčním příjmem nad 70 000 korun.
Bude AI známkovat férověji než učitelé?
Pokud bude známkovat AI, bude to spravedlivější, protože učitelé mohou mít studenty, které upřednostňují před ostatními, myslí si 53 % žáků a studentů. Výrazně častěji si to myslí ti, jejichž škola má nastavená pravidla pro používání AI. Otázka je to ale polarizující, protože 48 % mladých se naopak obává, že pokud bude hodnocení provádět AI, mohou být někteří studenti diskriminováni.
„Podobně 41 % studentů je pro, ale 39 % proti používání AI během zkoušek. Tedy velká část z nich neví a je evidentní, že sami mladí lidé teprve různé oblasti umělé inteligence prozkoumávají a vedení učitelů v této oblasti pro ně bude důležité,“ říká Tereza Horáková, Associate Director společnosti Ipsos, kde měla aktuální výzkum o AI na starost.

Přesně 40 % dětí, které AI používají mimo výuku, říká, že díky ní dokáží rychleji plnit domácí úkoly. Čtvrtina mladých se prý díky ní může učit svým tempem nebo se může naučit více o tom, co je baví.
„Zároveň platí, že osm z deseti mladých si myslí, že by zkoušky měly testovat spíše schopnosti řešit problémy než pouhé memorování,“ dodává Tereza Horáková z Ipsosu.
Desetina českých škol striktně zakazuje používaní nástrojů umělé inteligence, zhruba třetina škol reguluje používání AI skrz učitele, pětina pak pomocí školních nařízení.
Computertrends si můžete objednat i jako klasický časopis. Je jediným odborným magazínem na českém a slovenském trhu zaměreným na profesionály v oblasti informačních a komunikačních technologií (ICT). Díky silnému zázemí přináší aktuální zpravodajství, analýzy, komentáře a přehledy nejnovejších technologií dříve a na vyšší odborné úrovni, než ostatní periodika na tuzemském trhu.
Obsah Computertrends je určen odborníkům a manažerům z firem a institucí, kteří se podílejí na rozhodovacím procesu při nákupu ICT technologií. Jednotlivá čísla si můžete objednat i v digitální podobě.