Evropská komise vyměřila první pokuty za nedodržování nařízení o digitálních trzích (Digital Markets Act, DMA) – Applu 500 milionů eur a Metě 200 milionů eur. Obě společnosti dostaly 60 dní na to, aby uvedly své platformy do souladu s předpisy, jinak můžou být pokutovány dál.
„Společnosti Apple a Meta nedodržely DMA tím, že zavedly opatření, která posilují závislost podnikových uživatelů i běžných spotřebitelů na jejich platformách,“ uvedla při zdůvodnění rozhodnutí evropská komisařka pro hospodářskou soutěž Teresa Riberová.
Chcete dostávat do mailu týdenní přehled článků z Computertrends? Objednejte si náš mailový servis a žádná důležitá informace vám neuteče. Objednat si lze také newsletter To hlavní, páteční souhrn nejdůležitějších článků ze všech našich serverů. Newslettery si můžete objednat na této stránce.
Pokuty, které jsou ve srovnání s možnou maximální sankcí ve výši 10 % celosvětového ročního obratu relativně mírné, prý odrážejí „krátkou dobu porušování předpisů, zaměření na dodržování předpisů spíš než na sankce a snahu vyhnout se případným odvetným opatřením ze strany (prezidenta Donalda) Trumpa“, uvedla agentura Reuters.
V případě Applu Evropská komise rozhodla, že společnost porušila povinnosti tím, že bránila vývojářům aplikací plně informovat spotřebitele o alternativních, potenciálně levnějších nabídkách mimo App Store. Komise zjistila, že Apple zavedl „technická a obchodní omezení“, která omezila možnost vývojářů využívat distribuční kanály mimo ekosystém Applu.
Plánujete ve firmě v brzké době nasadit Wi-Fi 7?
„Evropská komise se snaží znevýhodnit úspěšné americké podniky a zároveň umožňuje čínským a evropským společnostem fungovat podle odlišných standardů,“ uvedl v reakci na rozhodnutí Joel Kaplan, ředitel pro globální záležitosti společnosti Meta.
Rozhodnutí kritizuje taky Apple: „Dnešní oznámení je dalším příkladem toho, jak se Evropská komise nespravedlivě zaměřuje na společnost Apple v řadě rozhodnutí, která jsou špatná pro soukromí a bezpečnost našich uživatelů, špatná pro produkty a nutí nás, abychom poskytovali naše technologie zadarmo.“ Apple potvrdil, že se proti rozhodnutí odvolá.
V případě společnosti Meta se pokuta týká jejího reklamního modelu „Consent or Pay“ zavedeného v listopadu 2023, který dal uživatelům Facebooku a Instagramu na výběr mezi souhlasem s využitím osobních údajů pro personalizovanou reklamu a placením měsíčního předplatného za službu bez reklam.

Evropská komise má za to, že Meta tímto porušuje požadavek směrnice o ochraně osobních údajů, aby uživatelé měli „možnost zvolit si službu, která využívá méně jejich osobních údajů, ale jinak nabízí totéž, co model s personalizovanou reklamou“.
Společnost Meta už v listopadu 2024 svůj přístup upravila a zavedla „další verzi modelu bezplatné personalizované reklamy“ s možností, která údajně využívá méně osobních údajů. Komise v současné době tento nový model posuzuje a pokuta ve výši 200 milionů eur se vztahuje pouze na období od března do listopadu 2024.
Computertrends si můžete objednat i jako klasický časopis. Je jediným odborným magazínem na českém a slovenském trhu zaměreným na profesionály v oblasti informačních a komunikačních technologií (ICT). Díky silnému zázemí přináší aktuální zpravodajství, analýzy, komentáře a přehledy nejnovejších technologií dříve a na vyšší odborné úrovni, než ostatní periodika na tuzemském trhu.
Obsah Computertrends je určen odborníkům a manažerům z firem a institucí, kteří se podílejí na rozhodovacím procesu při nákupu ICT technologií. Jednotlivá čísla si můžete objednat i v digitální podobě.