AI vyhledávání likviduje weby, které ho živí

Sdílet

Autor: Computerworld.cz s využitím Dall-E
Statistiky ukazují na dramatický pokles návštěvnosti skutečných webových stránek. Uživatelům stačí AI přehledy.

Při vyhledávání na Googlu si už nějakou dobu můžete všimnout v horní části výsledků shrnutí generovaných umělou inteligencí, která odpovídají na vaše otázky, aniž byste museli klikat na jakoukoli webovou stránku. Tyto AI Přehledy (snipety), jak je Google označuje, spuštěné v květnu 2024, jsou nejspíš užitečné pro uživatele, méně však pro webové stránky, z nichž čerpají.

Data jsou znepokojivá. 

Budoucnost šifrování: Jak se firmy připravují na postkvantovou éru s kyberexpertem Petrem Kunstátem
Budoucnost šifrování: Jak se firmy připravují na postkvantovou éru s kyberexpertem Petrem Kunstátem
0:00/

Podle společnosti BrightEdge, která se zabývá analýzou umělé inteligence v podnicích, se aktivita vyhledávání za poslední rok zvýšila o 49 %, počet kliknutí na webové stránky však o 30 % klesl. To znamená, že víc lidí používá vyhledávač Google, ale méně jich navštěvuje stránky, které původně vytvořily daný obsah.

Dopad se projevuje v mnoha odvětvích. Podle údajů společnosti SimilarWeb, na které odkazuje portál Barron's, zaznamenaly přední americké cestovní a turistické weby meziroční pokles počtu odkazů z vyhledávačů o 20 %, zatímco zpravodajské a mediální weby zaznamenaly 17% pokles návštěvnosti. 

E-commerce weby pak ztratily 9 %, finanční weby 7 % a weby zaměřené na jídlo/nápoje a životní styl/módu 7 %, respektive 5 %. Podle SimilarWeb je situace obzvlášť znepokojivá, protože vyhledávače s AI nahrazují jen asi 10 % tradičního provozu z vyhledávačů. To znamená, že webové stránky ztrácejí mnohem víc návštěvníků, než kolik získávají díky novějším vyhledávacím nástrojům s AI.

Reklamy v nabídce Start ve Windows 11 už jsou tady. Víme, jak se jich zbavit Přečtěte si také:

Reklamy v nabídce Start ve Windows 11 už jsou tady. Víme, jak se jich zbavit

Problém se přitom netýká jen Googlu. Matthew Prince, generální ředitel společnosti Cloudflare, odhalil překvapivé statistiky o tom, jak společnosti využívající AI přebírají obsah, aniž by za to něco nabízely na oplátku. Na akci Axios v Cannes ve Francii Prince vysvětlil, že zatímco před deseti lety byl poměr stránek crawlovaných Googlem k těm navštíveným skutečnými lidmi 2:1, dnes je to 18:1. 

V případě OpenAI je to prý pak 1500:1, v případě společnosti Anthropic dokonce 60 000:1. A byť Prince neupřesnil zda jde o přístupy související jen s indexováním nebo rovnou se sběrem tréninkových dat, je zjevný trend, že firmy zabývající se vývojem AI si berou stále více obsahu, zatímco ho stále méně nabízejí.

Chcete dostávat do mailu týdenní přehled článků z Computertrends? Objednejte si náš mailový servis a žádná důležitá informace vám neuteče. Objednat si lze také newsletter To hlavní, páteční souhrn nejdůležitějších článků ze všech našich serverů. Newslettery si můžete objednat na této stránce.

Majitele webových stránek to tak dostává pod finanční tlak. Poskytují obsah, který trénuje AI modely a pohání výsledky vyhledávání, ale na oplátku k nim chodí dramaticky méně návštěvníků. A méně návštěvníků znamená nižší příjmy z reklamy a předplatného – problém, který pomáhá vysvětlit, proč mnoho webových vydavatelů nyní žaluje společnosti zabývající se AI. 

bitcoin_smenarna

Ironie je zřejmá: weby, které umožnily vyhledávání pomocí AI tím, že vytvářely a hostovaly obsah, jsou dnes technologií, kterou pomáhaly živit, vyhladověny. 

Přestože si Google podle BrightEdge udržuje dominantní 90% podíl na trhu vyhledávání, zdá se, že společnost podkopává ekosystém, na kterém svůj úspěch vybudovala…

 

Computertrends si můžete objednat i jako klasický časopis. Je jediným odborným magazínem na českém a slovenském trhu zaměreným na profesionály v oblasti informačních a komunikačních technologií (ICT). Díky silnému zázemí přináší aktuální zpravodajství, analýzy, komentáře a přehledy nejnovejších technologií dříve a na vyšší odborné úrovni, než ostatní periodika na tuzemském trhu.

Obsah Computertrends je určen odborníkům a manažerům z firem a institucí, kteří se podílejí na rozhodovacím procesu při nákupu ICT technologií. Jednotlivá čísla si můžete objednat i v digitální podobě.