Na 80 % herních vývojářů pracuje na hrách pro PC

28. 1. 2025

Sdílet

Autor: © Paolese - Fotolia.com
Průzkum ukazuje, že herní vývojářská studia jednoznačně preferují tituly pro počítače. PlayStationy i Xboxy výrazně zaostávají.

Jsem dost starý na to, abych si pamatoval dobu, kdy konzole začínaly být dostatečně výkonné na to, aby vzbudily dohady o tom, jestli už dny PC her nejsou sečteny. Ukázalo se, že ne. 

Ani zdaleka. 

Podle nedávného průzkumu šokujících 80 % herních vývojářů aktivně pracuje na hrách pro PC, což je více než dvojnásobek toho, kolik jich pracuje na hrách pro další platformu v pořadí. Vyplývá to ze zprávy 2025 State of the Game Industry prezentované na konferenci Game Developers Conference (GDC).

Na otázku „Pro jaké platformy připravujete svůj současný projekt?“ přibližně 80 % respondentů odpovědělo, že pro PC, dále 38 % pro PlayStation 5, 34 % pro Xbox řady X/S, 29 % pro Android a 28 % pro iOS. 

Pouze 23 % pracovalo na hře pro Mac (i když je třeba zdůraznit, že počítače Mac mají přístup do App Store pro iPhone/iPad) a 20 % se zaměřovalo na Switch.

Některé doplňující informace však tyto údaje uvádějí na pravou míru. Vzhledem k tomu, že se GDC konference koná v San Francisku, je její návštěvnost vychýlena směrem k americkým vývojářům a zájemcům o nejnovější technologie v oblasti PC hardwaru. (Společnosti Nvidia a AMD se nacházejí jen o kousek dál v Santa Claře.) 

Malý nezávislý vývojář se sídlem v Japonsku, který se zaměřuje na hry pro Switch, pravděpodobně neutratí tolik peněz za účast, zvlášť když je většina informací později k dispozici online…

Ale i přesto lze pozorovat určitý trend. Jak uvádí magazín PC Gamer, procento vývojářů, kteří na stejnou otázku v průzkumu odpověděli „PC“, rapidně vzrostlo – z 56 % v roce 2020 na 58, 63, 65 a 66 % v následujících letech. I tak je letošní skok pozoruhodný, pravděpodobně způsobený rozšířením Steam Decku a jeho konkurentů. 

„Když byli požádáni, aby jmenovali další platformy, které je zajímají, téměř polovina (44 %) napsala Steam Deck,“ stojí ve zprávě GDC.

prace_s_linuxem_tip

Zpráva také doplňuje, že v loňském roce bylo propuštěno alarmujících 11 % herních vývojářů. Není to úplně nečekané, protože v podstatě každý větší vývojář a vydavatel oznámil v roce 2024 nějaké rozsáhlé propouštění, přestože herní průmysl nadále roste rychlým tempem.

 Některé hráče navíc pravděpodobně vyděsí, že třetina vývojářů pracujících pro některou z předních AAA společností uvedla, že aktivně vyvíjí hru z kategorie live service, tedy kategorie „her coby služba“, jejichž záměrem je posluchače připoutat na co nejdelší dobu neustálým doplňováním obsahu, často například i s využitím mikrotransakcí (např. Fortnite, League of Legends).