Podle výzkumu, který publikoval letos v září Harvard Business Review, využívá AI v práci už 40% zaměstnanců. Stejný podíl přiznal, že se s workslopem osobně setkal alespoň jednou za poslední měsíc.
„Workslop“ – tedy práce, která sice vypadá reprezentativně, ale neobsahuje užitečné informace pro posun projektu – nutí ostatní kolegy věnovat téměř dvě hodiny opravám nebo domýšlení klíčových detailů.
Neviditelná daň za umělou inteligenci
Finanční důsledky jsou obrovské. Zaměstnanci průměrně stráví opravou jednoho AI-nezvládnutého úkolu téměř dvě hodiny, což odpovídá „neviditelné dani“ 186 dolarů měsíčně na osobu. V organizaci s 10 000 pracovníky to znamená více než 9 milionů dolarů ročně ztracených na neproduktivním čase.

Autoři studie připomínají, že efekt workslopu zasahuje všechny úrovně firemní hierarchie – od manažerů k podřízeným, i mezi kolegy napříč odděleními. Nejvíce postižené jsou především firmy z technologického a poradenského sektoru.
Důvěra v ohrožení a zhoršená spolupráce
Kromě ekonomických dopadů má workslop i méně zjevné, ale o to závažnější následky pro firemní kulturu. S více než polovinou lidí workslop vzbuzuje rozčílení, třetina je zmatená a pětina dokonce uražená. Co je však zásadní – téměř polovina zaměstnanců začne kolegu, který workslop produkuje, považovat za méně kreativního, důvěryhodného nebo schopného.
Vytváříte už aplikace s pomocí nástrojů umělé inteligence?
„Musel jsem zvažovat, jestli to raději celé nepředělám sám, nebo požádám kolegu, aby to zkusil znovu – anebo prostě spolknu, že to nebude dost dobré,“ popisuje zkušenost respondent z finančního sektoru. Další přiznává, že kvůli nekvalitní AI práci musel svolat nový meeting a začít znovu s vlastním rešerším.
Produktivita AI? Zatím spíše v nedohlednu
Není divu, že přes nárůst investic do AI čekají firmy na návratnost marně. Data z MIT Media Lab ukazují, že 95% organizací nezaznamenalo díky generativní AI žádné měřitelné zlepšení produktivity. Podle Stanfordu je hlavní příčinou neujasněná strategie, chybějící pravidla a absence konkrétního vedení v oblasti smysluplného zapojení nových technologií.
Chcete dostávat do mailu týdenní přehled článků z Computertrends? Objednejte si náš mailový servis a žádná důležitá informace vám neuteče. Objednat si lze také newsletter To hlavní, páteční souhrn nejdůležitějších článků ze všech našich serverů. Newslettery si můžete objednat na této stránce.
Vědci upozorňují na rozdíl mezi tzv. piloty, kteří AI využívají kreativně a cíleně, a „pasažéry“, kteří ji berou pouze jako zkratku k odbavení úkolů. Řešením podle autorů není plošně zatracovat AI, ale nastavit jasné mantinely jejího využívání a vyžadovat stejný standard kvality u všech výstupů – ať už jsou výsledkem práce člověka, nebo stroje.
Zavádění umělé inteligence do každodenní praxe je tedy stále provázeno více otázkami než odpověďmi. Dokud si firmy nenastaví jasná pravidla a nezačnou využívat AI smysluplně, hrozí, že bude místo pomocníka zejména zdrojem frustrace a neefektivity – a to za nemalou cenu.

Computertrends si můžete objednat i jako klasický časopis. Je jediným odborným magazínem na českém a slovenském trhu zaměreným na profesionály v oblasti informačních a komunikačních technologií (ICT). Díky silnému zázemí přináší aktuální zpravodajství, analýzy, komentáře a přehledy nejnovejších technologií dříve a na vyšší odborné úrovni, než ostatní periodika na tuzemském trhu.
Obsah Computertrends je určen odborníkům a manažerům z firem a institucí, kteří se podílejí na rozhodovacím procesu při nákupu ICT technologií. Jednotlivá čísla si můžete objednat i v digitální podobě.