Poplatky jako hlavní překážka
Jedním z hlavních důvodů, proč někteří podnikatelé odmítají platby kartou, jsou poplatky. Jejich výše se pohybuje mezi 0,5 % a 3 % z každé transakce. Platit přitom musí nejen bankám, ale rovněž poskytovatelům platebních terminálů, což činí zhruba 300 Kč měsíčně.
Na první pohled se to nezdá jako vysoká částka, avšak pro malé obchody a restaurace se jedná o další pravidelné finanční náklady. Platební společnosti účtování poplatků hájí tím, že náklady na zpracování hotovostních plateb jsou údajně mnohem vyšší.
Podnikům vadí také technické nároky a zpoždění plateb
Od přijímání platebních karet podnikatele odrazují technické nároky. Aby podnikatel mohl akceptovat platby kartou, musí si nejprve pronajmout platební terminál. K jeho provozu je však nezbytné stabilní internetové připojení a proškolený personál.
Další vlna stížností padá taktéž na časovou prodlevu mezi uskutečněním platby a připsáním peněz na bankovní účet obchodníka. Tento proces často trvá 1 až 2 pracovní dny.
Roste zájem o platby přes QR kód
Naštěstí se v posledních letech objevují nové alternativní způsoby placení. Nové technologie a systémy nabízí obchodníkům efektivnější a levnější možnosti.
Jednou z nich je služba „Cvak” od AirBank, která umožňuje placení přes QR kódů nebo přiložením telefonu k NFC kartě. Zákazníci si mohou vybrat, zda chtějí platit přes aplikaci My Air, Apple Pay, Google Pay nebo platební kartou online.
Princip QR kódu skvěle shrnul portál Ušetřeno.cz: „Velmi zjednodušeně můžeme říct, že jde o propracovanější čárový kód. Oproti čárovému kódu obsahuje až 100× více informací – dokáže pojmout 4296 znaků textu či 7089 číslic.” Po vytvoření kódu už jen stačí, aby ho klient načetl pomocí mobilního zařízení a částka se strhne z platební karty.
Podobnou službu nabízí česká firma Qerko. Princip je jednoduchý. Na stoly se nalepí QR kódy. Jakmile návštěvník kód načte, vyskočí mu mobilní verze platební aplikace, a může zaplatit pomocí Apple Pay nebo Google Pay.
Provozovatele služeb tvrdí, že se podnikatelé nemusí bát neplatících zákazníků. Naopak mohou očekávat vyšší spropitné a větší návštěvnost.
Hotovostní vs. bezhotovostní platby – které jsou lepší?
Otázkou zůstává, zda je urputné odmítání plateb kartou v něčem výhodné. Z pohledu menších restaurací a obchodů může být platba v hotovosti jednodušší volbou, jelikož nemusí platit poplatky, ani investovat do platebního terminálu a s ním spojených služeb.
Na druhou stranu bývají obviňováni, že se úmyslně vyhýbají placení daní. Podle některých advokátů i ekonomů existují živnostníci a podniky, kterým hotovost pomáhá snížit neúměrně vysokou daňovou zátěž. Proto v roce 2021 uvítali konec EET, které jim nařizovalo elektronickou evidenci tržeb.
Podnikatelé v takovém případě musí hradit náklady na zaměstnance, kteří počítají kasu a poplatky za vklad prostředků do banky. Nicméně situace není ani trochu špatná. V roce 2023 přijímalo platební karty téměř 70 % gastro podniků.
Zákazníci by volili platby kartou
Z pohledu zákazníků je situace opačná. Obecně jsou pro ně výhodnější bezhotovostní platby. Jsou nejen pohodlné a bezpečné, ale také pomáhají k lepší finanční gramotnosti.
Stejný názor sdílí například Partners Banka, která nabádá své klienty, aby své finance spravovali s pomocí mobilní aplikace. Snáze dodrží svůj měsíční rozpočet a vyhnou se bezhlavému utrácení. Někteří odborníci však dodávají, že není od věci mít v peněžence neustále pár stovek korun pro případy nouze.
I když stále existují podniky, které odmítají platby kartou, moderní technologie nabízejí efektivní alternativy. Výmluvy, proč podniky nemohou poskytovat bezhotovostní platby, se pomalu zužují. S vysokou pravděpodobností se v následujících letech dočkáme ještě více restaurací, které budou přijímat platební karty.