AI brýle jsou hitem, překonají ale nedostatky chytrých brýlí?

Sdílet

AI brýle
Autor: Meta
AI brýle
Po brýlích, které disponují funkcemi umělé inteligence, uživatelé doslova šílí – jejich prodej překonává všechna očekávání, když kupce si má jen letos najít více než 5 milionů jednotek, což je o 158 % více než vloni.

Trh s brýlemi s AI navíc bude podle předpovědi společnosti Omdia pokračovat v silném růstu i příští rok, kdy se těchto chytrých zařízení má prodat dokonce více než 10 milionů, tedy meziročně dvojnásobek. 

Řešíte problematiku zabezpečení internetu věcí?

Tento segment už totiž objevili významní hráči na poli nositelné elektroniky, tedy například Google nebo Xiaomi.

Do pěti let by měl roční prodej těchto brýlí dokonce dosáhnout hodnoty 35 milionů kusů, což představuje v letech 2025 až 2030 průměrný meziroční růst (CAGR) ve výši nevídaných 47 %.

„Integrace funkcí umělé inteligence do běžných brýlí má potenciál změnit způsob, jakým prožíváme každodenní život,“ říká Jason Low, analytik společnosti Omdia.

Na rozdíl od nositelných zařízení na zápěstí však brýle s umělou inteligencí čelí výzvám, jako jsou obavy o soukromí kvůli vestavěným kamerám a mikrofonům, stejně jako sociální odpor k celodennímu nošení, tvrdí.

„Tyto faktory tak v krátkodobém horizontu mohou bránit jejich širokému přijetí mimo okruh prvních nadšenců.“

Video ke kávě

Máte čas na rychlé a informativní video?

V současnosti jsou AI brýle dostupné převážně bez displeje, ale to by se mělo od příštího roku změnit – v roce 2030 by už podíl brýlí s displejem měl tvořit asi čtvrtinu všech prodejů, tedy zhruba 9 milionů jednotek.

Průkopníkem v oblasti brýlí s umělou inteligencí je podle analytiků Omdia firma Meta. Její spolupráce se společnostmi EssilorLuxottica a Ray-Ban byla klíčová a proměnila koncept, který byl kdysi vnímaný jako geekovský a technologicky náročný, v produkt s přitažlivostí pro mainstream.

Pište pro Computertrends

 

Máte dobré nápady, máte co říct? Chcete se podělit o své znalosti se čtenáři Computertrends?

Je tu ideální příležitost. V redakci neustále hledáme externí autory, kteří rozšíří náš záběr. Nabízíme možnost publikací zajímavých článků nejen na webu, ale také v našem tištěném magazínu.

Pokud máte zájem, ozvěte se šéfredaktorovi na e-mail: radan.dolejs@iinfo.cz

„Kombinace distribuční síly EssilorLuxottica a kulturní prestiže Ray Ban přinesla průlom, který předchozím pokusům o chytré brýle, jako například Google Glass, chyběl,“ vysvětluje Qiran Ju, analytik firmy Omdia.

Prodejci AI brýlí se ale stále více snaží udržet uživatele ve svých proprietárních ekosystémech a AI platformách. Tato strategie však s sebou nese riziko omezení celkové užitečnosti zařízení.

„Skutečně nezávislá platforma a zařízení AI by mohla zmíněné brýle proměnit v doslova nezbytný každodenní nástroj. K dosažení tohoto cíle však musí AI doprovázet uživatele všude – což je pro výrobce velká obchodní i technická výzva,“ tvrdí Low.

linux_sprava_tip

Omdia definuje brýle s podporou AI jako zařízení nositelná na hlavě, která obsahují jazykový modul LLM zabudovaný v zařízení a/nebo založený na cloudu. 

Svým nositelům poskytují kontextové informace či asistenci a multimodální rozhraní – obvykle hlasové a vizuální – využívají k interpretaci okolí uživatele a poskytování relevantních výstupů, jako jsou zvukové odpovědi nebo jemné vizuální překryvy.

Computertrends - promo

Computertrends si můžete objednat i jako klasický časopis. Je jediným odborným magazínem na českém a slovenském trhu zaměreným na profesionály v oblasti informačních a komunikačních technologií (ICT). Díky silnému zázemí přináší aktuální zpravodajství, analýzy, komentáře a přehledy nejnovejších technologií dříve a na vyšší odborné úrovni, než ostatní periodika na tuzemském trhu.

Obsah Computertrends je určen odborníkům a manažerům z firem a institucí, kteří se podílejí na rozhodovacím procesu při nákupu ICT technologií. Jednotlivá čísla si můžete objednat i v digitální podobě.