AI je už v podvodech přesvědčivější a efektivnější než lidé

Sdílet

Autor: © Alexander Limbach - Adobe Stock
Analýza toho, jak kyberzločinci zneužívají umělou inteligenci k útokům a manipulaci veřejností, ukázala šokující stav – umělá inteligence už při komunikaci s oběťmi dokáže přesvědčivostí překonat lidské podvodníky, a to dokonce souběžně v mnoha různých jazycích. Nastává zlatý věk kyberzločinu?

Podle průzkumu firmy Check Point lidé už nedokáží spolehlivě rozlišit mezi skutečnými hlasy a zvukem generovaným umělou inteligencí.

Setkali jste se někdy s podvodným telefonátem?

Na hackerských fórech se také stále častěji diskutují komplexní kriminální telefonní systémy, na darknetu je navíc už řada reklam, ve kterých hackerské skupiny hledají odborníky, kteří by implementovali umělou inteligenci do telefonních podvodů.

Cílem je pomoci AI vytvářet přesvědčivé texty, audio-vizuální materiály i interaktivní chatboty, kteří jsou schopni komunikovat s oběťmi. 

Precizně zfalšovat něčí hlas při telefonních podvodech nebo dokonce tvář při videohovorech už dnes není problém, AI ale navíc umožňuje obcházet i sofistikované systémy pro ověřování identity.

Rozpoznání známé tváře nebo hlasu už tedy nestačí na ověření identity – je potřeba hledat další autentizační prvky.

Video ke kávě

Máte čas na rychlé a informativní video?

Nedávno bylo možné vidět přesvědčivý podvod napodobující hlas italského ministra obrany Guida Crosetta. Cílem se stalo několik významných osobností, včetně návrháře Giorgia Armaniho. 

Podvodníci tvrdili, že prostředky jsou nutné k propuštění rukojmích, a minimálně jedna oběť, která ministra znala, byla podvedena a poslala útočníkům významnou sumu peněz.

Podvodné telefonní systémy využívající AI jsou už v prodeji a používají se především ke krádežím přihlašovacích údajů a ověřovacích hesel a kódů. 

AI boti volají potenciálním obětem a podle předem připravených scénářů získávají hesla, většinou k finančním účtům a službám, vysvětluje Petr Kadrmas, Security Engineer z Check Pointu.

Pokročilejší platformy podle něj nabízejí flexibilní konverzační struktury, které přizpůsobují scénáře v reálném čase na základě dynamické analýzy reakcí obětí.

V lednu byla například spuštěna služba, která dokazuje, jak tyto systémy dokáží plynule zvládat mnoho jazyků a zpracovávat více souběžných interakcí, čímž zvyšují možnost úspěchu ve srovnání s tradičními telefonními podvody spoléhajícími na lidské operátory.

Živí podvodníci tak vytvoří jen kostru debaty, podle které AI oběť vede. A kyberzločinci avizují, že AI je dokonce schopná se odchýlit od scénáře a zvládnout neočekávané situace u jakéhokoli tématu, v jakémkoli oboru, jakémkoli jazyce a jakýmkoli hlasem.

prace_s_linuxem_tip

Tyto pokročilé AI telefonní platformy se prodávají za zhruba 20 000 dolarů, včetně školení a podpory, nebo je možné si je pronajmout za vstupní poplatek 500 dolarů a 1,50 dolaru za minutu. 

K telefonním podvodům tak nejsou potřeba ani operátoři, ani znalost technologií a schopnost tyto systémy vytvořit. Kyberzločin jako služba dává i začátečníkům do rukou obrovsky nebezpečné zbraně, dodává Kadrmas.

 

Securitytrends si můžete koupit i jako klasický časopis, buď v klasické tištěné formě nebo v elektronické verzi. Věnujeme se bezpečnosti počítačových systémů, ochraně dat, informací a soukromí.  Jsme jediný titul na českém a slovenském trhu, který oslovuje širokou čtenářskou obec – od ředitelů firem, přes odborníky na bezpečnost po koncové uživatele. Naším cílem je poskytnout ucelený přehled o bezpečnostních hrozbách a zejména o tom, proč a jak se jim bránit, případně proč respektovat a dodržovat nařízení IT manažerů ve firmách.