Blíží se konec mobilních aplikací?

Sdílet

Vyhledávání Windows
Autor: Pixabay.com
Vyhledávání Windows
Gartner předpovídá, že do roku 2027 klesne používání mobilních aplikací o plnou čtvrtinu, a to zejména kvůli mnohem širšímu nasazení asistentů s umělou inteligencí.

Uživatelé chytrých telefonů se brzy budou obracet v daleko větší míře na různé AI asistenty, jako jsou například Apple Intelligence, OpenAI, ChatGPT, Google Gemini či Meta AI. Tato řešení jim podle tvrzení analytiků pomohou pro mnoho funkcí nahradit práci s dnes běžnými aplikacemi.

Plánujete nasadit browsery speciálně upravené pro firemní použití?

Kromě vlivu AI asistentů dojde ke konsolidaci aplikací napříč jednotlivými značkami a společnostmi, což povede k vytváření partnerství nebo konsorcií mobilních aplikací, aby bylo možné oslovit více uživatelů v rámci jedné velké aplikace (někdy se pro ně používá pojem superaplikace).

To organizacím v konečném důsledku umožní snížit náklady na tvorbu a údržbu jednotlivých řešení a uživatelům to sníží nároky na obsluhu různých řešení.

„Marketingoví specialisté by už měli začít plánovat scénáře pro dopady sníženého využívání mobilních aplikací,“ tvrdí Emily Weiss, analytička pro marketingovou praxi v Gartneru.

Značky, které vykazují nízké aktivity ohledně zapojení a udržení aplikací mezi uživateli, budou pravděpodobně postižené mezi prvními.

Na druhou stranu to bude představovat pozitivní vývoj pro ty organizace, jež nejsou příliš závislé na zvyšování příjmů prostřednictvím aplikací, protože se díky zapojení AI asistentů sníží jejich náklady na vývoj a údržbu aplikací, vysvětluje Weiss.

Ostatní značky podle ní mohou být vážně zasažené tím, že služby uživatelům, kteří se obracejí na asistenty s umělou inteligencí, budou zprostředkovávat jiní.

Tato ztráta, tedy že uživatelé už nebudou využívat speciální aplikace příslušné firmy, bude mít za následek také to, že společnosti přestanou mít možnost sbírat data tzv. z první ruky a že přijdou o schopnost oslovit uživatele prostřednictvím například mobilních push notifikací.

Že se trh s konverzačními AI asistenty v příštích letech pořádně rozhýbe, ukazuje i nedávná studie firmy Technavio. Podle ní se obrat mezi lety 2024 až 2029 s chatboty zvýší téměř o deset miliard dolarů, což odpovídá průměrnému ročnímu růst (CAGR) ve výši přesahující 42 procent.

Video ke kávě

Máte čas na rychlé a informativní video?

Hlavními drivery tohoto růstu je právě sázka na GenAI, lepší podpora přirozeného jazyka, vícejazyčných prostředí či samoučících se řešení. Přínosem jsou pak lepší zapojení zákazníků, vyšší provozní efektivita či širší integrace s různými komunikačními kanály.

Překážkou růstu by však mohly být problémy, jako je slabá standardizace, obavy o soukromí či technická složitost, dodává Technavio.

Změny ve vyhledávání

To, že se uživatelé budou postupně přesouvat z mobilních aplikací na jednotná řešení AI asistentů, bude mít i vliv na vyhledávací algoritmy, jež budou v mnohem vyšší míře brát vliv na AI.

Podle průzkumu CMO Spend 2024, kterou Gartner uskutečnil v první polovině loňského roku, vyčlenilo průměrné marketingové oddělení téměř čtvrtinu svého rozpočtu na digitální marketing spojený s vyhledáváním.

Kromě koncových uživatelů, kteří přímo navštíví webové stránky, mohou v současné době vyhledávací nástroje přivést na běžné webové stránky komerčních podniků více návštěvníků než jakýkoli jiný zdroj odkazů.

Vzhledem k tomu by ztráta návštěvnosti v důsledku algoritmických změn hlavních vyhledávačů měla pro každou organizaci hmatatelný negativní obchodní dopad.

„Marketinoví šéfové budou muset najímat pracovníky, kteří dobře rozumějí tomu, jak generativní umělá inteligence a další prvky AI ovlivňují výkonnost jejich obsahu v algoritmech vyhledávání,“ tvrdí Weiss z Gartneru.

Podle ní bude také důležité zvyšovat kvalifikaci týmů najímáním specialistů na vyhledávání a obsah, kteří mají zároveň znalosti v oblasti AI. 

Tito lidé budou muset být detailně obeznámení s tvorbou nebo optimalizací obsahu pro trénování a hodnocení v rámci vyvíjejících se vyhledávacích algoritmů.

Analytici v této souvislosti odhadují, že do roku 2026 bude více než třetina webového obsahu vytvořená tak, aby vyhověla vyhledávání poháněného právě nástroji generativní umělé inteligence.

Automatizované interakce

Současné modely umělé inteligence, jako jsou velké jazykové modely (LLM), zatím postrádají AI agenty, které by dokázaly samostatně vykonávat úkoly a samy se přizpůsobovaly ve složitých prostředích.

Pište pro Computertrends

 

Máte dobré nápady, máte co říct? Chcete se podělit o své znalosti se čtenáři Computertrends?

Je tu ideální příležitost. V redakci neustále hledáme externí autory, kteří rozšíří náš záběr. Nabízíme možnost publikací zajímavých článků nejen na webu, ale také v našem tištěném magazínu.

Pokud máte zájem, ozvěte se šéfredaktorovi na e-mail: radan.dolejs@iinfo.cz

S postupným přidáváním nových úrovní inteligence však budou tyto nově koncipované agenty připravené rychle se stát schopnějšími a spolehlivějšími než dosavadní řešení.

Zatímco současné přístupy vyžadují mít lidi v určité interakci, tato myšlenka se brzy stane zastaralou. Do roku 2027 se podle Gartneru bude až 85 % zákaznických dat shromažďovat z automatizovaných interakcí nebo interakcí vedených agenty s umělou inteligencí.

V konečné podobě tak bude agentů AI více než lidí a marketéři budou muset určit, kdy a jak mohou AI agentům důvěřovat, aby mohly jednat jménem značky se zákazníky v klíčových oblastech, dodává Weiss.

Změny firemních aplikací

Také firemní software, který lidé využívají ke své každodenní práci, se zase bude vlivem umělé inteligence muset modifikovat tak, aby se lépe přizpůsobil potřebám jednotlivých zaměstnanců.

Gartner je přesvědčen, že do roku 2028 bude už více než pětina podnikových aplikací využívat personalizační algoritmy řízené AI, které pomohou vytvářet adaptivní zážitky.

Zaměstnanci spokojení se svými pracovními aplikacemi ve srovnání s těmi, kteří spokojení nejsou, podle analytiků totiž téměř třikrát častěji uvádějí, že jsou výrazně produktivnější.

Přesto ale loňský průzkum Gartneru ukázal, že se svým firemním softwarem je zcela spokojena pouze necelá čtvrtina zaměstnanců, což je značné snížení oproti 30 %, které výzkumníci zaznamenali v roce 2022.

„Aplikace používané pro práci by měly být stejně intuitivní a produktivní jako nejoblíbenější spotřebitelské programy,“ vysvětluje Tori Paulman, viceprezident výzkumu v Gartneru.

Zaměstnanci podle něj ve skutečnosti stále touží po bezproblémovém, personalizovaném a všesměrovém digitálním zážitku, jež jim už dnes přináší řada řešení, která používají pro osobní potřebu.

Přesto se podle Paulmana za posledních deset let propast mezi zkušenostmi se spotřebitelskými a podnikovými aplikacemi značně prohloubila. 

Mnoho pracovního softwaru zůstává izolovaných, nekonzistentních a nepružných, což je z hlediska uživatelského zážitku frustrující.

Pro zlepšení pracovních aplikací by podle analytiků měla IT oddělení přijmout tato opatření:

·       Zavést osvědčené postupy: zaměřte se na personalizaci aplikací na pracovišti založenou na umělé inteligenci. Tyto nástroje by měly analyzovat pracovní styly a poskytovat personalizované poznatky, určovat priority úkolů a automatizovat pracovní postupy – to vše na míru každého zaměstnance, tak aby se zvýšila jeho produktivita.

·       Zajistit transparentnost: jasně informujte o tom, jak digitální algoritmy na pracovišti fungují, a dodržujte etické zásady. Podrobně popište rozhodovací procesy a zaveďte přísná opatření na ochranu soukromí a zabezpečení dat, abyste ochránili informace o zaměstnancích a vybudovali si důvěru.

·       Stanovit priority klíčových výsledků: identifikujte kritické obchodní cíle, jako je třeba zlepšení řešení zákaznických služeb na první zavolání. Určete, které role zaměstnanců budou mít z personalizace řízené umělou inteligencí největší prospěch, a prozkoumejte, jak mohou adaptivní uživatelské zkušenosti snížit případné tření a zvýšit produktivitu.

·       Definovat jasné požadavky: při výběru dodavatele upřednostněte aplikace, které už v sobě obsahují adaptivní uživatelská rozhraní řízená umělou inteligencí, personalizovanou správu úkolů a návrhy zaměřené na zkušenosti zaměstnanců – zajistíte si tak intuitivní a efektivní nástroje.

Cyber25

Monitorovat a přizpůsobovat se: pravidelně vyhodnocujte účinnost personalizace aplikací řízené umělou inteligencí. Shromažďujte zpětnou vazbu od zaměstnanců a průběžně dělejte vylepšení, abyste zajistili, že tyto nástroje budou v souladu s rozvíjejícími se potřebami zaměstnanců a cíli organizace.

Tento příspěvek vyšel v časopisu Computertrends 4/2025.

Computertrends - promo

Computertrends si můžete objednat i jako klasický časopis. Je jediným odborným magazínem na českém a slovenském trhu zaměreným na profesionály v oblasti informačních a komunikačních technologií (ICT). Díky silnému zázemí přináší aktuální zpravodajství, analýzy, komentáře a přehledy nejnovejších technologií dříve a na vyšší odborné úrovni, než ostatní periodika na tuzemském trhu.

Obsah Computertrends je určen odborníkům a manažerům z firem a institucí, kteří se podílejí na rozhodovacím procesu při nákupu ICT technologií. Jednotlivá čísla si můžete objednat i v digitální podobě.