Přichází doba AI agentů? Realita vypadá spíše bledě

Sdílet

Autor: Radan Dolejš s podporou AI
Téměř polovina projektů v oblasti agentní umělé inteligence bude do konce roku 2027 zrušena, předpovídá Gartner. To poněkud narušuje očekávání, která s touto technologií firmy momentálně mají.

Příčinou, proč se budou projekty agentní AI rušit, budou podle analytiků mít společný základ – rostoucí náklady, nejasné obchodní přínosy a v neposlední řadě nedostatečná správa rizik, které jsou s AI agenty spojené.

Pokud využíváte AI pro rozhodování, zkreslila už nějakou odpověď?

„Většina projektů agentní AI je v současné době spíše v rané fázi experimentů nebo ověřování konceptů, které jsou navíc pod vlivem mediálního humbuku, a jejich nasazení často mají nějaké chyby,“ vysvětluje Anushree Verma, analytička Gartneru.

To podle ní firmám brání v tom, aby si plně uvědomily skutečné náklady a složitosti, které jsou spojené s implementací AI agentů ve velkém měřítku, což ve finále projekty přibrzdí v přechodu do produkční fáze.

Firmy budou muset udělat podrobnější rozbory, aby se mohly učinit strategická rozhodnutí o tom, kde a jak tuto nově vznikající technologii aplikovat.

Jak uvádí letošní průzkum Gartneru, téměř pětina respondentů uvedlo, že jejich organizace už do agentní AI významně investovala, dvě pětiny pak udělaly spíše konzervativní investici a desetina neinvestovala vůbec. Zbývající třetina pak zatím zaujala vyčkávací přístup nebo si není jistá.

Situaci ale komplikuje situace, kdy spousta dodavatelů provádí tzv. „agent washing“, kdy své stávající produkty, jako jsou AI asistenty, systémy robotické automatizace procesů (RPA) či chatboty, vydávají za agentní AI, ačkoliv žádné podstatné agentní schopnosti ve skutečnosti nemají.

Video ke kávě

Máte čas na rychlé a informativní video?

Sám Gartner odhaduje, že pouze asi 130 z tisíců dodavatelů agentní AI nabízí opravdu to, co si pod tímto pojmem máme představit.

„Většina návrhů agentní AI v současnosti postrádá významnou hodnotu nebo návratnost investic, protože nemají dostatečnou vyspělost a schopnost autonomně dosahovat komplexních cílů,“ tvrdí Verma.

Mnoho případů použití, které se dnes prezentují jako agentní, tuto podobu implementace reálně nepotřebují.

Realizace podle hodnoty

Navzdory těmto počátečním potížím ale trend směřující k agentní AI představuje skutečný skok vpřed, co se týče schopností AI a tržních příležitostí.

Agentní AI firmám nabídne nové prostředky, jak zvýšit efektivitu zdrojů, automatizovat složité úkoly a zavést obchodní inovace, které přesahují schopnosti současných automatizačních botů a virtuálních asistentů.

Zvýšení produktivity díky AI je často jen přáním, varuje Gartner Přečtěte si také:

Zvýšení produktivity díky AI je často jen přáním, varuje Gartner

Analytici předpokládají, že do roku 2028 se nejméně 15 % každodenních pracovních rozhodnutí bude přijímat autonomně prostřednictvím agentní AI, navíc až třetina podnikových aplikací bude v sobě zahrnovat nějakou podobu agentní AI. Vloni byly oba tyto parametry v podstatě nulové.

V tuto chvíli Gartner podnikům doporučuje agentní AI používat pouze tam, kde už dokáže přinášet jasnou hodnotu nebo bude mít zřetelnou návratnost investic.

Integrace AI agentů do starších systémů podle něj může být technicky složité, často to narušuje už zaběhlé pracovní postupy a vyžaduje to i nákladné úpravy.

docker + kubernetes školení s dotací tip

V mnoha případech je proto nejvhodnější cestou k úspěšné implementaci agentní AI přehodnocení pracovních postupů od základů tak, aby nasazení AI agentů už plně vyhovovaly.  

Vhodné je i strukturovat nasazení nástrojů umělé inteligence – podniky mohou začít používat AI agenty tam, kde je třeba činit rozhodnutí, automatizaci nechat pro rutinní pracovní postupy a AI asistenty například nasadit pro jednoduché vyhledávání, dodává Verma.

 

Computertrends si můžete objednat i jako klasický časopis. Je jediným odborným magazínem na českém a slovenském trhu zaměreným na profesionály v oblasti informačních a komunikačních technologií (ICT). Díky silnému zázemí přináší aktuální zpravodajství, analýzy, komentáře a přehledy nejnovejších technologií dříve a na vyšší odborné úrovni, než ostatní periodika na tuzemském trhu.

Obsah Computertrends je určen odborníkům a manažerům z firem a institucí, kteří se podílejí na rozhodovacím procesu při nákupu ICT technologií. Jednotlivá čísla si můžete objednat i v digitální podobě.