Umělá inteligence se šíří rychleji než jakákoli jiná technologie v historii. Nová studie však odhaluje překvapivý rozdíl mezi její popularitou a skutečným dopadem na produktivitu práce.
Čísla jsou ohromující. ChatGPT dosáhl 100 milionů uživatelů pouhé dva měsíce po svém spuštění v listopadu 2022. Firmy se v současnosti předhánějí v zavádění AI nástrojů – jak ukazuje průzkum společnosti IBM, až 64 % generálních ředitelů do nich investuje hlavně proto, aby nezaostali za konkurencí.
Využívají vaši zaměstnanci pokročilou datovou analytiku?
S touto bezprecedentní mírou zavádění nicméně úplně neladí míra zvyšování produktivity práce.
Jaká je realita
Rozsáhlá studie Národního úřadu pro ekonomický výzkum (National Bureau of Economic Research), která analyzovala 25 000 pracovníků na 7 000 pracovištích v Dánsku, zjistila, že AI chatboti ušetří uživatelům v průměru jen 2,8 % pracovní doby.
Ještě výmluvnější je, že toto skromné zvýšení produktivity se zřídkakdy promítlo do vyššího platu. AI chatboti tak „neměli významný dopad na výdělky nebo evidovanou pracovní dobu v žádném zaměstnání,“ uvádí zpráva.
Studie identifikuje tři klíčové důvody, proč je dopad AI na pracovišti stále omezený: společnosti možná AI nástroje neintegrují plně, přínosy chatbotů se výrazně liší v závislosti na úkolu (a někdy mohou být dokonce negativní), navíc prakticky neexistují data, která by propojila zvýšení produktivity se mzdou nebo pracovní dobou.

Průzkum nicméně také poukázal na zásadní vliv zaměstnavatelů: pokud využívání AI nástrojů podporují, jejich využití zaměstnanci se téměř zdvojnásobuje, a navíc jejich přínos může být až o 40 % vyšší.
Hledání reálných přínosů
Nesoulad mezi povykem kolem AI a jejím reálným přínosem však začíná být patrný napříč celým odvětvím. Průzkum IBM mezi 2 000 generálními řediteli zjistil, že pouze 25 % AI projektů splňuje očekávání návratnosti investic. Společnost Gartner Research pak naznačuje, že genAI se propadá do fáze „deziluze“, tedy takové, kdy zájem o ni opadá, protože implementace nedokáže naplnit očekávání.
Chcete dostávat do mailu týdenní přehled článků z Computertrends? Objednejte si náš mailový servis a žádná důležitá informace vám neuteče. Objednat si lze také newsletter To hlavní, páteční souhrn nejdůležitějších článků ze všech našich serverů. Newslettery si můžete objednat na této stránce.
Manish Goyal z IBM Consulting poznamenává, že společnosti vidí největší návratnost investic při aplikaci AI na „škálované horizontální procesy, jako je vývoj softwaru, zákaznický servis, marketing, provoz, IT atd.“.
Výzkum společnosti Gartner pro změnu zjistil, že AI sice uživatelům ušetří „v průměru 5,4 hodiny týdně“, ale více než dvě třetiny tohoto ušetřeného času zaměstnanci beztak stráví „činnostmi nepřidávajícími hodnotu“.
Další vlna: Agenti umělé inteligence
S ochlazením nadšení z chatbotů se tak pozornost přesouvá na AI agenty – sofistikovanější systémy, které mohou vykonávat autonomní úkoly. Průzkum společnosti Ernst & Young mezi 500 vedoucími pracovníky v oblasti technologií ukázal, že 48 % z nich již tyto AI agenty zavádí.
Pro změnu průzkum společnosti Box mezi 1300 vedoucími pracovníky v oblasti IT už ukazuje první výsledky – ti, kteří si AI agenty osvojili v rané fázi už prý zaznamenávají „významnou návratnost investic, přičemž špičkové společnosti naměřily v průměru 37% zvýšení produktivity“.
Computertrends si můžete objednat i jako klasický časopis. Je jediným odborným magazínem na českém a slovenském trhu zaměreným na profesionály v oblasti informačních a komunikačních technologií (ICT). Díky silnému zázemí přináší aktuální zpravodajství, analýzy, komentáře a přehledy nejnovejších technologií dříve a na vyšší odborné úrovni, než ostatní periodika na tuzemském trhu.
Obsah Computertrends je určen odborníkům a manažerům z firem a institucí, kteří se podílejí na rozhodovacím procesu při nákupu ICT technologií. Jednotlivá čísla si můžete objednat i v digitální podobě.