Společnost Google začala v rámci svých funkcí vyhledávání s umělou inteligencí, včetně tzv. AI Přehledů, s nimiž už se začínají setkávat i uživatelé v Česku, umisťovat reklamy.
Jde o významné rozšíření reklamy nad rámec tradičních výsledků vyhledávání. Podle Googlu navíc tyto reklamy, zobrazující se, jak se zdá, nejčastěji rovnou pod AI Přehledy (až za nimi jsou běžné výsledky vyhledávání v podobě odkazů na webové stránky) představují „nové příležitosti pro zákazníky“.
Využívají vaši zaměstnanci pokročilou datovou analytiku?
A nejen prý pro ně, Google tyto reklamy prezentuje jako přínosné také pro běžné uživatele vyhledávající na internetu. V podpůrném dokumentu uvádí: „Interní údaje společnosti Google ukazují, že lidé považují reklamy v rámci AI Přehledů za užitečné, protože se mohou rychle spojit s příslušnými podniky, produkty a službami a učinit další krok přesně v okamžiku, kdy jej potřebují.“
Konkrétní metodiku ani čísla, která za těmito údajnými „interními údaji“ stojí, nicméně Google nesdělil.
Jak nový reklamní systém funguje
V oficiální dokumentaci se uvádí, že reklamy se mohou zobrazovat nad, pod nebo v rámci AI Přehledů. Při rozhodování o tom, které reklamy zobrazit, bere Google v úvahu jak vyhledávací dotaz uživatele, tak obsah AI Přehledu. V současnosti se v těchto výsledcích poháněných umělou inteligencí mohou zobrazovat reklamy ze stávajících kampaní.

Když například někdo zadá dotaz „Proč je můj bazén zelený a jak ho vyčistit“, může se mu zobrazit AI Přehled s návrhy na čištění a současně googlovský systém rozpozná potenciální obchodní záměr a mohl by zobrazit relevantní reklamy například na bazénové vysavače a pomoci uživatelům udělat onen „další krok“ v jejich cestě za nalezením odpovědi a řešení.
Rozšíření možností příjmů
Tato novinka přichází v době, kdy Google ve své poslední kvartální zprávě vykázal příjmy z reklamy ve výši 72,5 miliardy dolarů. Společnost očekává, že toto číslo poroste s tím, jak se podoba reklam začne rozšiřovat mimo zavedené „modré“ odkazy.
Google ročně zpracovává více než 5 bilionů vyhledávání a nástroje AI, jako jsou právě AI Přehledy, pomáhají lidem „rychleji objevovat informace a jednat“. Společnost to popisuje tak, že přináší „generativní AI více lidem než jakýkoli jiný produkt na světě“.
Na konferenci Marketing Live Google zdůraznil, že reklama se vyvíjí spolu s technologií umělé inteligence a ideální reklama je dle něj taková, která neruší, ale pomáhá zákazníkům objevit produkt nebo službu, a zobrazuje obsah, který se objeví „ve správný okamžik“.
V současné době jsou reklamy v AI Přehledech dostupné v angličtině v USA na mobilních i stolních zařízeních, přičemž se plánuje jejich brzké rozšíření do dalších anglicky mluvících zemí.
Computertrends si můžete objednat i jako klasický časopis. Je jediným odborným magazínem na českém a slovenském trhu zaměreným na profesionály v oblasti informačních a komunikačních technologií (ICT). Díky silnému zázemí přináší aktuální zpravodajství, analýzy, komentáře a přehledy nejnovejších technologií dříve a na vyšší odborné úrovni, než ostatní periodika na tuzemském trhu.
Obsah Computertrends je určen odborníkům a manažerům z firem a institucí, kteří se podílejí na rozhodovacím procesu při nákupu ICT technologií. Jednotlivá čísla si můžete objednat i v digitální podobě.