Všichni hledají ChatGPT, o Muskův Grok nikdo nestojí

22. 1. 2025

Sdílet

Autor: Radan Dolejš s podporou AI
Umělá inteligence (AI) se rychle rozvíjí a zdá se, že je dalším významným krokem v informačním věku, podobně jako samotný internet a chytrý telefon.

V takovém prostředí začíná řada společností po celém světě integrovat umělou inteligenci do svých produktů a služeb a největší technologické korporace vyvinuly vlastní modely, mezi nimiž vedou populární velké jazykové modely (LLM).

Navzdory mnoha dostupným platformám výzkum společnosti Finbold zjistil, že od ledna 2025 zůstává ChatGPT nesporným lídrem ve svém oboru, neboť celosvětový objem vyhledávání platformy OpenAI je stále přibližně 20krát větší než u jejího největšího konkurenta.

Máme nové jméno

Po více než třech dekádách existence otvírá magazín Computerworld novou kapitolu. Tradiční průvodce světem IT, který si za 36 let existence vybudoval pověst jednoho z nejdůvěryhodnějších tuzemských zdrojů pro IT profesionály, se od nynějška jmenuje Computertrends.

Konkrétně objem vyhledávání ChatGPT jen v USA činí 26 milionů, v Indii je to dokonce 37 milionů. V celosvětovém měřítku objem vyhledávání modelu OpenAI činí 210 milionů.

Google Gemini je druhou nejvyhledávanější umělou inteligencí, Grok poslední

Přestože první model, který se dočkal veřejného spuštění, zůstává dominantní, ostatní významné produkty postupně získávají na popularitě.

Gemini společnosti Alphabet – původně známý jako Google Bard – je druhým nejvyhledávanějším AI s celosvětovým objemem vyhledávání 10 milionů. Ve Spojených státech je to 861 000 a na druhém místě je Vietnam s 848 000 vyhledáváními.

Chcete dostávat do mailu týdenní přehled článků z Computertrends? Objednejte si náš mailový servis a žádná důležitá informace vám neuteče. Objednat si lze také newsletter To hlavní, páteční souhrn nejdůležitějších článků ze všech našich serverů. Newslettery si můžete objednat na této stránce.

Přestože pochází od nové a méně známé společnosti, je Perplexity AI třetí nejvyhledávanější na světě s globálním objemem 7,1 milionu. Přesto je zajímavé, že platforma je s přehledem nejoblíbenější v Indonésii, kde má 2,7 milionu uživatelů.

T-Mobile zdarma zpřístupnil svým zákazníkům pokročilou generativní AI Přečtěte si také:

T-Mobile zdarma zpřístupnil svým zákazníkům pokročilou generativní AI

Současně v USA dosahuje tento počet 487 000; v Indii, která je pro Perplexity na třetím místě, je to 431 000.

Microsoft Copilot, přestože pochází od stejné společnosti, která byla jedním z prvních podporovatelů OpenAI, se těší jen poměrně nízkému celosvětovému zájmu, přičemž objem vyhledávání činí 5,9 milionu. Je také nejvyhledávanější v USA s 539 000, ale jen s nepatrným náskokem, protože v Indii je to 535 000.

Video ke kávě

Máte čas na rychlé a informativní video?

Podobně jako v případě Perplexity ukazují trendy vyhledávání pro Claude AI společnosti Anthropic a Meta Platforms Meta AI, že novější společnosti dokázaly konkurovat zavedeným technologickým gigantům. Globální objem vyhledávání první z nich totiž činí 611 000 a druhé 590 000, což je jen o 21 000 méně.

A konečně, což může být pro fanoušky Elona Muska překvapením , vzhledem k jeho příspěvku z 11. prosince 2024 na X, kde tvrdí, že „vyhledávání modelu Grok, vyrobeného xAI, právě přesáhlo 50 % vyhledávání modelu ChapGPT“, je tento model z hlediska objemu vyhledávání sedmý – poslední.

Ve skutečnosti se Grok může pochlubit pouze celosvětovým objemem 340 000, přičemž nejvíce vyhledávání pochází z USA – 95 000 -, následuje Tureckop – 23 000 – a Francie – 21 000. Komunitní poznámky k původnímu Muskovu příspěvku tvrdí, že představené údaje jsou zavádějící, protože se týkají pouze návštěvnosti v Japonsku.

Je Meta největším poraženým umělé inteligence v roce 2024?

Možná nejzajímavějším aspektem údajů je posun zájmu oproti roku 2023 – roku, kdy byly spuštěny téměř všechny největší LLM. Konkrétně ChatGPT – pokud se spojí údaje za bezplatnou verzi a platformu ChatGPT-4 – byla až druhá nejpoužívanější.

Umělá inteligence není jen ta generativní, upozorňuje odborník David Filgas
Umělá inteligence není jen ta generativní, upozorňuje odborník David Filgas
0:00/

V té době se LLaMa společnosti MetaAI pyšnila přibližně 600 miliony uživatelů – což značně převyšovalo objem vyhledávání na počátku roku 2025 – zatímco kombinovaná čísla ChatGPT činila 380 milionů. Také Google se v roce 2023 mohl pochlubit mnohem lepšími výsledky, než naznačují údaje z roku 2025, neboť její uživatelská základna činila 275 milionů.

Proč zůstává AI na rozcestí i přes velký zájem o vyhledávání

Navzdory silným uživatelským číslům a značnému kumulativnímu objemu vyhledávání zůstává odvětví AI na rozcestí. Na jedné straně nedávný výzkum ukazuje, že došlo k významnému přijetí této technologie mezi skupinami, jako jsou vysokoškolští studenti.

Například srpnová studie zveřejněná v časopise Campus Technology ukázala, že až 86 % studentů využívá AI při studiu.

Nejen Chrome: Méně známé prohlížeče pro lepší zabezpečení Přečtěte si také:

Nejen Chrome: Méně známé prohlížeče pro lepší zabezpečení

Přesto kritika, že současné verze AI nejsou skutečnou umělou inteligencí, zůstává stejně hojná jako neúspěchy plynoucí z implementace této technologie.

zabbix_tip

Zvláště často se zmiňuje role této technologie při generování spamu a dezinformací – včetně vtipných a zároveň nebezpečných případů, jako je doporučování lepidla jako přísady do pizzy.

Využívají vaši zaměstnanci pokročilou datovou analytiku?

Jinde se některé z největších obav spojených s touto technologií objevily v prosinci 2024 v San Francisku, kdy společnost s názvem Artisan AI vyvěsila billboardy vyzývající korporace, aby „přestaly zaměstnávat lidi“, protože „(AI) Artisan si nebude stěžovat na rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem“.

 

Computertrends si můžete objednat i jako klasický časopis. Je jediným odborným magazínem na českém a slovenském trhu zaměreným na profesionály v oblasti informačních a komunikačních technologií (ICT). Díky silnému zázemí přináší aktuální zpravodajství, analýzy, komentáře a přehledy nejnovejších technologií dříve a na vyšší odborné úrovni, než ostatní periodika na tuzemském trhu.

Obsah Computertrends je určen odborníkům a manažerům z firem a institucí, kteří se podílejí na rozhodovacím procesu při nákupu ICT technologií. Jednotlivá čísla si můžete objednat i v digitální podobě.